Thursday, July 21, 2016

Happy 1st Birthday Dr. Nawwar!

Alhamdulillah, genap setahun anak soleh mama, Dr. Nawwar.
Hahaha..dah 'cop' siap2 title tu.
Kata-kata tu kan doa, rugilah seorang ibu kalau tak mendoakan yang baik2 untuk anak3nya.
Dah beruntunglah anak2 yang masih ada ibu.
Kerana walau terpesong jauh pun perjalanan,
Insya-Allah berkat doa ibu, pasti akan kembali ke jalan yang benar.
Kenapa doktor?


Sebulan sebelum hari kelahiran Nawwar, berkali-kali saya ingatkan dia supaya keluar selepas pulang semula ke rumah sendiri.
Takpe, kalau pregnant, cakap ngan perut sendiri, orang tak cakap gila.
Berdasarkan pengalaman yang lalu, abang ngan kakak memang jenis tak sabar2 nak keluar.
Jadi kami plan tak nak pulang beraya, walaupun due 3 minggu selepas Hari Raya.
Tapi kesian pula pada abang kakak nya yang tak dapat beraya di kampung.
Mak bapak tak beraya takpe, anak2 tak boleh tak beraya.

Nekad juga balik Melaka walaupun tahun itu turn beraya hari pertama di Paka.
Sempat juga beraya hingga hari ketiga, dari Alai hingga rumah ibu ayah di Kuala Linggi.
Tahun lepas memang tak berani nak balik beraya di Paka seperti kebiasaan.
Balik 2 jam lebih ke Melaka pun saya dah sakit belakang, apatah lagi yang lebih dari itu.
Ini kali kedua tak balik beraya di Paka.
Kali pertama sebab bersalinkan Naufal.
Alhamdulillah, setakat ini Allah permudahkan kami untuk beraya di kedua2 kampung walaupun seorang di selatan, seorang di timur.
Jadi tak kisah kahwin dekat atau kahwin jauh, kalau ada niat nak jumpa keluarga, Insya-Allah dipermudahkan.

Raya keempat, suami bekerja seperti biasa, saya masih bercuti di rumah dengan abang kakak.
Sepanjang mengandung, syukur sangat2 abang kakak sangat berdikari.
Kenkadang bila papanya tiada, walaupun saya tertidur, mereka tahu cari makanan sendiri dalam peti sejuk.
Mengandung yang ketiga memang agak memenatkan berbanding sebelumnya.

Sebenarnya saya tak apply pun cuti raya untuk hari yang kelima.
Sebab annual leave dah abis, kena tunggu hujung bulan baru masuk.
Terlintas juga dalam hati, kalau terus maternity leave best jugak.
Raya kelima ada check up di KK.
Ramai nurse masih bercuti, jadi yang in-charge saya senior nurse (panggil aper ye yang pakai baju biru tu)
Rasanya lepas dia betul2kan position baby dalam perut, lepas check up saya mula rasa sakit belakang sikit.
Then hilang, sejam kemudian datang balik.

Dulu masa Naufal, saya memang tak perasan sebab tengah tidur.
Lepas sahur baru rasa sakit belakang (tak lah sakit sangat).
Bila nak solat Subuh, baru perasan ada darah sikit.
Tapi setengah jam kemudian dah full contraction.
Jadi berdasarkan pengalaman Naufal, kali ini saya agak alert sikit.
Bila jam yg ketiga pun sama, saya terus ambil laptop siapkan pending item.
Sebab terlalu kelam kabut, sampai kena block dengan company network.
Keluar rumah dah dekat pukul 3, niat di hati nak lunch KFC ngan anak2 tapi xsempat.
Saya cuma sempat breakfast dengan cekodok yg husband saya gorengkan, kurma sebiji & air zamzam.
Itulah air selusuh saya :p
Abang kakak pula saya tinggalkan di rumah mama no. 2.
Bila ditinggalkan dua2 menangis semahu2nya.
Selalunya bukan main seronok kalau gi umah mama no. 2.
Bila anak2 dah menangis, saya pun mulalah berdrama dalam hati.

Sampai hospital dekat pukul 3:30, saya ingat kalo dah buka 1,2 cm nak minta induce the next day.
Konon nak same date ngan adik saya tapi tengok2 dah 6cm.
Terus kena hantar ke labor room. Tak sempat nak lunch.
Doktor tak bagi pun. Nanti termuntah katanya.
Anak pertama & kedua, bila contraction saya sedut gas, tapi kali ni nurse tak bagi.
Dia kata tak payahlah dah dekat dah, tak sempat nak prepare..huhu...saya tau alasan jek tu.
Jadi terkeluarlah sikit suara ayu2 jantan & tumbuk2 manja dengan husband saya masa contraction.
Alhamdulillah, beberapa minit sebelum Asar , lahirlah Nawwar dengan sekali push, dah ader kemajuan sikitlah compare to previous one.

No comments: